آقای گلچین پور ارتباط شما با اتحادیه صنایع دستی چگونه ااستاد گلچیین پورست؟

درحال حاضر خود را تحت پوشش هنرهای تجسمی میدانیم زیاد با اتحادیه ارتباط زیادی نداریم،وقتی هنری که در آن خلاقیت  نوآوری و کاردست باشد.دیگرفراتراز صنایع دستی میباشد.

چه تفاوت هایی مابین هنر های تجسمی و صنایع دستی هست؟

کاربیشتر هنرمندان وخلاقیت آنها،پویایی بیشتر هنرهای تجسمی،منحصربه فردبودن و خلاقیت در اجراو دقیق بودن کارهایی که به آنها اصطلاحا موزه ای گفته میشود

استاد،زمینه های همکاری را چگونه ارزیابی میکنید؟

هراقدامی در زمینه تولید،تبلیغ و فروش صنایع دستی هنرمندان ایران زمین باشد بنده موافق هستم گروه اندکی از تولیدکنندگان روند تولیدشان به صورت انبوه می باشد لذا اتحادیه باید وقت خود را بیشتر به هنرهایی اختصاص دهد که جای مانور بیشتری دارند همانند خاتم،سفال،میناو…

چه مشکلات و موانعی در صنعت قلم زنی وجود دارد که هنرمندان با آنها درگیرهستند؟

هنرمند قلمزن متاسفانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند که البته بعضی از این مشکلات اقتضای حرفه ی آنهاست. ازجمله بازار فروش صنایع دستی و قلمزنی که در این دوسال اخیر افت بسیار محسوسی را داشته که هنرمندان را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.واردات صنایع دستی و اشیای تزیینی ساخت کشور های بیگانه به صورت عمده و با کیفیت بسیار نازل علیرغم قیمت بسیار رقابتی، عرصه را بر هنرمند چیره دست و قهار ولو ،با کارهای متنوع به علت قیمت بالاتر و کیفیتی به مراتب بالاتر،تنگ کرده است.

باتوجه به سایت فروشگاه اینترنتی هنرایران زمین نظرجنابعالی در مورد سایت و شرایط آن چیست؟

ایده ای بسیار پسندیده است و بنده نیز در صورتیکه اینکار کمکی به جامعه هنرمندان و اقتصاد آنها نماید با کمال میل همکاری لازم را انجام خواهد داد.

اما در صورت فروش اینترنتی و شرایط خاص محصولات قلمزنی مشکل کار اینجاست که تولیدی هنرمندان محدود است و عمداتا تیراژ بالا ندارند وبسیاری از هنرمندان بعد از خلق یک اثر دیگر دست به آفرینش مجدد آن نمی زنند.

استفاده از هنرهای فاخر به طور مثال در بخش به خصوصی از سایت برای افراد خاصی از جامعه ،به تبع اینگونه آثار بنیه مالی بیشتری میطلبد،به رغم آنکه شاهد چنین شرایط بخصوصی در زمانهای قبل از انقلاب اسلامی در ایران بودیم بطوریکه هنرمند های خاص تحت حمایت بودند تا آثار چشمگیر تری تولید کنند.

استاد،باتوجه به انتشار کتاب نفیس وچشم نوازتان اتحادیه صنایع دستی از شما بخاطر زحمات بی مثال شما در گردآوری مثال زدنی این کتاب کمال تشکر را دارد،اگر امکانش هست توضیحات مختصری در مورد این کتاب لطف کنید.

در کتاب های دیگری که در زمینه قلمزنی و هنر آن پرداخته شده بیشتر به مسائل فنی و خود ِ کار توجه شده و خود هنرمند و هنرش مغفول مانده و اینکه چه کسی این آثار را آفریده و چه طرح هایی ارائه کرده،هنرمندان مغفول مانده اند.

بنده با کمک مجموعه ای از عکاسان صنعتی ، از۱۵ هنرمند درجه یک قلمزنی رزومه ای تهیه کرده  وماحصل آن اولین کتاب مصور قلمزنی در تاریخ ایران بوده است که خود هنرمند معرفی و آثار نفیس او معرفی شده است که هنرجویان و هنر پروران و قلمزنان سرتاسر کشور علاقه نشان داده اند مثلا کسی مثل استاد بزرگیان را شناخته اند.

مثلا هنرمندان ۵۰ سال پیش بسیار وارد تر از هنرمندان کنونی هستد و علت آن شناخت اساطیر و استادان زمانه خویش میباشد.در این کتاب ذکر شده که تمامی ۱۵ هنرمند برتر قلمزنی موفق به کسب مدرک دکترا در زمینه قلمزنی شده اند.البته لازم بذکر است سری نشریاتی در استان اصفهان مشغول به چاپ هستند که هنرمندان را معرفی میکند اما جنبه تجاری آن بیشتر است.

جا دارد اینجا از استاد محترم جناب آقای فرشچیان کمال تشکر را داشته باشم،جهت مقدمه ای که بر کتاب بنده نوشته اند و همچنین از سرکار خانم استاد پیله ور که چکیده ای از تاریخ قلم زنی را به این کتاب افزوده اند.

اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی درصدد است که برای تمامی هنرمندان ایران زمین گواهینامه هنری اعطا کند و با توجه به درجه هنری و آثار هرهنرمند درجاتی به آنها اختصاص دهد،نظرجنابعالی در این موضوع چیست؟

مدت ۱۵ سال است که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی درجه هنری اعطا میکندحسن آن این است که اگر درجه یک باشد معادل مدرک دکتری ،درجه دو فوق لیسانس و درجه سه لیسانس می باشد.بهره گیری از این رتبه بندی می تواند گامی مفید در جهت خدمت به هنرمندان باشد.

استادگلچین پور ،هماهنگی مابین اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی و سازمان میراث فرهنگی را چطور می بینید؟

به نظر من اتحادیه میتواند خود را به سازمان میراث نزدیک تر کند و همکاری خود را در زمینه های گوناگون افزایش دهدمیراث به طور معمول کیفیت(اجرا،سطوح و فرم و ….)را به حد اعتلا می رساند همانطور که مسولیت اتحادیه در سامان دادن به فروش ها و نمایشگاه ها، اشتغال ها ، بازارچه هاو…. می باشد

دراهداف بلند مدت اتحادیه آن است که برای هر هنرمند از هر نقطه ایران عزیز ما به صورت کاملا رایگان طراحی و ثبت لوگو را انجام دهیم،هم به منظور حفظ قانون کپی رایت و شناسایی آسان و سریع اثر هنری برای تمامی افراد جامعه.

ببینید به طور معمول هرگاه صحبت از لوگو و امضا میشود بیشتر افراد امضا های هنرمند نگار گر را در کارهایشان بخاطر می آورند.

اما در بعضی صنایع دستی دیگر به دلیل فضا،حفظ زیبایی ظاهری یا ارزش ناچیز اثر، حک لوگو یا امضا بر روی کار عملی نیست به طور مثال در صنعت گلیم بافی یا خاتم سازی،ملیله دوزی و …

واستاد در پایان مصاحبه و آخرین سوال ما از شما  اینست که اخیرا استفاده از دستگاه های خودکار و خمکاری در صنعت قلمزنی رواج یافته است،آیا به نظر شما این کار به صنعت قلمزنی ضربه ای وارد نمیکند یا به عبارتی از فرم سنتی و همیشگی خود خارج نمیکند؟

بنظر بنده بکارگیری این فن ایرادی ندارد حتی باعث پیشرفت این صنعت میشود،استفاده از دستگاه های خودکار میتواند کمکی در زمینه قلم زنی و مس کاری و… باشد

یکی از آنها جبر زمان هست که باید از زیرساخت خمکاری استفاده شود.

هزینه به مراتب کمتر خمکاری می تواند کمک شایانی به هنرمند و صنعت قلمزنی کند.

زیر اکنون خود خم کار نیز هنرمند شناخته میشود.